Elektroniskā deju mūzika (EDM) ir kļuvusi par globālu parādību

Pēc Forbes datiem, žanra desmit labākie dīdžeji 2014. gadā nopelnīja 268 miljonus ASV dolāru. Sarakstā augšā bija Kalvins Hariss, kurš nopelnīja 66 miljonus dolāru

calvin-harris-edm

(CNN) Nav maz jautājumu, vai EDM (elektroniskā deju mūzika) ir visātrāk augošais mūzikas žanrs. Tā kā tādi dīdžeji kā Kalvins Hariss, Deivids Getta un Tiësto vada šo žanru, elektroniskās mūzikas popularitāte pēdējos desmit gados ir palielinājusies. Sākot no festivāliem līdz radiopārraidēm, sociālajiem medijiem un pat sadarbojoties ar A saraksta mūziķiem, EDM mākslinieki saņem daudz uzmanības un naudas.

Skaitļi nemelo. Līdz šim Forbes top 10 EDM mākslinieki 2014. gadā ir nopelnījuši 268 miljonus ASV dolāru, kas ir par 11% vairāk nekā iepriekšējā gadā, un labākais pelnītājs Hariss nopelnīja 66 miljonus ASV dolāru.

Kā šis mūzikas žanrs izauga no neliela, kulta sekošanas šai globālajai parādībai, kuru mēs jūtam šodien? Kā ar to ir izauguši tie, kas jau no paša sākuma ir iemīļojuši šos trakos ritmus?  Lai iegūtu šīs atbildes, mēs devāmies uz vienu no lielākajiem festivāliem pasaulē TomorrowWorld, lai tiktos ar dažiem žanra galvenajiem spēlētājiem: David Guetta, Tiësto, Steve Aoki un EDM jaunāko dinamisko duetu Dimitri Vegas un Like Mike.

EDM pirmsākumi

Elektroniskā deju mūzika nav jauns žanrs. Tas pastāv jau vairāk nekā trīs gadu desmitus. Deivids Guetta, kura dīdžeja dienas sākās Parīzē 80. gadu beigās, atgādina, kā sākās house / elektroniskās mūzikas kustība, beidzoties diskotēkas laikmetam.

globālā-kustība-disco-sucks

“Bija kustība, ko sauca par “disco sucks “,” viņš saka. “Bija kauns, ja tev patika disko, bet tad nebija mūzikas, ar kuru dejot, tāpēc daži dīdžeji sāka lietot vecos disko ierakstus, mēs sākām ražot sitienus ar bungu mašīnām.” “Es atceros, ka nopirku šos ierakstus un etiķeti (vinila uzlīmi),” saka Guetta. “(Dīdžeji) izmantotu vecos ierakstus un drukātu uz tā, izkausētu un drukātu uz augšas … ļoti zemas kvalitātes, tas bija super, super pazemē.” Citiem vārdiem sakot, disko mūzika ir EDM pamatā. “Es sāku spēlēt 88. gada House mūziku, tā man bija milzīga revolūcija. Es devos uz Londonu un redzēju DJ uz skatuves, un tajā laikā tas bija traki. Es biju viens no patiešām cienījamiem un slaveniem Parīzes dīdžejiem, bet viņi nekad mani nerādīja. Es biju paslēpts.  Tagad DJ atrodas uz skatuves un cilvēki, kas dejo, saskaras ar DJ un skatās uz viņu?  “Tas ir wow!” saka Guetta, it kā joprojām būtu pārsteigts.

Dažus gadus vēlāk, deviņdesmito gadu sākumā, Nīderlandē, Tijs Mišels Vervests sāka savu ceļojumu, lai kļūtu par Tiësto. Viņš arī sāka, kad žanrs bija pilnīgi pazemē. Ceļojums uz Spāniju, dažas ballītes un vispārēja mīlestība uz mūziku viņu ieinteresēja kļūt par dīdžeju. “Toreiz, pirmkārt, mēs visi spēlējām vinila ierakstus, tāpēc pat tad, kad zinājāt dziesmu, jūs to nevarējāt iegūt. Viss bija ļoti ekskluzīvi,” saka Tiësto savā ģērbtuvē, kas atrodas 300 metru attālumā no Tomorrow World galvenās skatuves. “Tā ir liela atšķirība ar mūsdienām, jo, ieslēdzot ierakstu, jūs jau zināt, kas tas ir, un tad uzreiz jums ir dziesma tālrunī vai klēpjdatorā. Tas bija ļoti maģisks periods, jo jūs atskaņojāt ierakstu un cilvēki teica: “Es zinu šo”, bet viņi joprojām to neatrada. “

EDM pirmsākumiem ir grūti precīzi noteikt datumu un vietu. Daži saka, ka tas sākās Vācijā un Londonā, citi apgalvo, ka tas sākās Detroitā, ASV. Lielu lomu spēlēja abi kontinenti. Tieši tā notika  – tas ir dzimis ASV, bet Lielbritānija to padarīja modernu. Un tā kļuva par masveida kustību Eiropā, bet nekad ASV, kas ir traki.

black-eyed-peas-pirmssākumi-edm

Guetta guva lielākus panākumus, sadarbojoties ar tādām popzvaigznēm kā Kelly Rowland un The Black Eyed Peas, kuriem viņš 2009. gadā producēja vislabāk pārdoto singlu “I Gotta Feeling”. Citi veiksmīgi dīdžeji, ieskaitot Calvin Harris un Avicii , arī šādā veidā ir guvuši panākumus.

“Man patīk sadarboties ārpus manas telpas,” saka Stīvs Aoki, kurš ir strādājis ar māksliniekiem, piemēram, will.i.am un Luke Steele. “Kad es iedziļinājos deju kultūrā un sāku producēt mūziku, es turpināju darīt kaut ko unikālu vai atšķirīgu no tā, ko dara status quo.”

EDM sadarbība, iespējams, piesaistīja klausītājus, bet internetam un tā turpmākajiem komponentiem (t.i., sociālajiem medijiem, lietotnēm un mūzikas koplietošanas programmām) ir bijusi būtiska loma, lai iegūtu vairāk. Mūsdienās digitālajā laikmetā panākumus mēra sekotājos, video, lejupielādēs, hashtagos, tweetos, retweetos un tamlīdzīgos ierakstos.

“Mums tam (sociālajiem medijiem) ir bijusi ļoti liela loma,” saka Maikls Tivaioss no dueta Dimitri Vegas un Like Mike. “Mēs varam izveidot jaunu dziesmu, un ar vienu klikšķi tā tiks izplatīta visā pasaulē. Pirms divdesmit gadiem jums bija vinils, un tam bija jāiet pie izplatītāja, un sešus mēnešus vēlāk varbūt citai valstij tas būs, “piebilst otra dueta puse Dimitri Thivaios. “Viss, ko mēs paveicām, ir saruna ar dīdžejiem caur Facebook un kaut kā tas mums arī deva pirmo koncertu. Sociālie mediji ir bijis lielākais faktors mūsu karjerā.”

dimitri-vegas-like-mike

Galvenokārt Eiropā un Amerikā notiek arvien vairāk elektroniskās mūzikas festivālu; pasākumi, kas pulcē cilvēkus no visas pasaules. Festivāls TomorrowWorld, kas tika svinēts ārpus Atlantas, Džordžijas štatā, 2014. gadā pulcēja 160 000 cilvēku no 75 valstīm, liecina rīkotāju informācija. “Tas ir kā atrakciju parks pieaugušajiem,” saka Thivaios.

Ne visi žanri var lepoties ar tādu festivālu izpārdošanu, kuros ir vairāk nekā 150 000 skatītāju. Protams, daži varētu pieminēt pasaules Bonnaroos un Coachellas, taču tie piedāvā muzikālu dažādību. No pop līdz rokam, repam līdz indie un pat kantrī.

“Kad es esmu uz skatuves, es skatos un redzu, kā visi uzliek savus karogus no simtiem dažādām valstīm, pārstāv simtiem dažādas kultūras, dzīvesveidus. Viņi visi lēkā unisonā, veidojot gandrīz kā vienu vienību, vienu garīgu būtni,” piebilst Aoki, kurš, bez mūzikas, ir pazīstams arī ar saviem selfijiem ar pūļiem.

Protams, maz ticams, ka EDM kļuvis populārs, neiegūstot neticami daudz naudas. Ziņojumā teikts, ka EDM ir 6,2 miljardu dolāru globālā rūpniecība. Lielākā daļa naudas nāk no festivāliem, Lasvegasas klubu datumiem un citiem pasaules klubu koncertiem.

EDM ir ļoti kritizēta. Daudzi uzskata EDM par mākslu, kas zaudēja savu tīrību. “Tā ir evolūcija. Lieta ir tāda, ka katrs mūzikas žanrs sākas no pagrīdes, kļūst moderns, tad tas kļūst populārs, un tad tas nomirst vai arī tiek izgudrots citā veidā,” saka Guetta.

Daudzi domā, vai EDM atrodas savā augstākajā vietā. Vai tā ir tā kulminācija? Vai arī tas drīz beigsies, tāpat kā diskotēka?

“Man ir jautājuši kopš 1994. gada” vai tas beigsies? ” Es vienmēr saku, ka nezinu. Tas turpina attīstīties, katru gadu parādās kaut kas jauns, un tagad tas ir visaugstākajā līmenī, kādā tas jebkad ir bijis, tāpēc tagad es nezinu, cik daudz augstāk un cik daudz labāks tas kļūs, “saka Tiësto. “Vairāk nekā 20-25 gadus šī mūzika pastāv, tāpēc tā jau ir pārsteidzoša.”